דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרטגית רישות 

מאת    [ 20/02/2014 ]

מילים במאמר: 652   [ נצפה 1774 פעמים ]

היום יותר ויותר מוצרים, שאינם בהכרח מוצרים מתוחכמים, מגיעים עם חיבור לרשת האינטרנט . התופעה נקראת Internet of Things. ישנן שתי מטרות לחיבור של לאינטרנט: לקבל מהם מידע על השימוש והתפקוד שלהם ולהעביר אליהם פקודות. ניתן למצוא עשרות דוגמאות לחפצים כאלה והמספר רק הולך ועולה. למשל ישנם מנעולים לדלת המחוברים לאינטרנט, בכדי לספק מידע על מתי הם נפתחו, אבל גם כדי לאפשר כניסה מרחוק ללא שימוש במפתח. דוגמה נוספת נפוצה היא נורות עם חיבור לאינטרנט, המאפשרות שליטה על שעות פעילותן ועוצמתן מרחוק. ניתן אפילו למצוא היום כלי לאחסון תרופות עם חיבור לאינטרנט, אשר שולחים הודעה מתי יש צורך לקחת תרופה, ומאפשרים מעקב אחר לקיחת התרופות. מכיוון שעלות הרכיבים המאפשרים את החיבור לאינטרנט ועלות התקשורת בירידה מתמדת, כך נהיה מעשי יותר וכלכלי יותר לחבר סוגי חפצים נוספים לאינטרנט, כמו אפילו בבקבוקים לתינוקות, חיתולים, בגדים ועוד הרבה פריטים אחרים.

כיום המגמה של חיבור חפצים לאינטרנט מתרחשת בעיקר במוצרי צריכה, אבל לא רק. גם במוצרים המשמשים כחומר גלם, או ברכיבים במוצרים אחרים, מתגבר השימוש של חיבור לאינטרנט, כדי לאפשר קבלת מידע ושליטה. דוגמאות נפוצות מאוד כיום הם מוני מים ומוני חשמל. זוהי אחת המגמות החזקות ביותר בתחום של "עיר חכמה". על ידי רישות של כל מוני המים או מוני החשמל של הצרכנים לנקודה מרכזית, ניתן לבקר במדויק על צריכת המים או החשמל, לשלוט על אספקה וישנה היכולת לשנות תעריפים על פי צריכה ושעות היום. במסגרת "עיר חכמה" אף מחברים את כל תאורת הרחוב לרשת, כדי לשלוט על הדלקה וכיבוי של התאורה למטרת חסכון, אך גם כדי לדעת מתי נורה נשרפת ונזקקת להחלפה.

זוהי מגמה שרק תלך ותגבר ובעתיד הקרוב נראה מאות ואלפי מוצרים בלתי מתקלים עם חיבור לרשת. זוהי התפתחות אשר יוצרת הזדמנויות להוספת תועלות במוצרים רבים ובכך ליצור יתרון תחרותי. אך כדי לעשות זאת, מתעורר הצורך עבור כמעט כל חברה יצרנית לגבש אסטרטגיה שיווקית המבוססת על "אסטרטגית רישות" של מוצריה. אסטרטגית הרישות צריכה להתמודד עם מספר אתגרים המתעוררים עקב היכולת לרשת חפצים שונים.

אתגר ראשון שמתעורר הוא איזו תועלות ניתן להפיק מרישות המוצרים. במקרים רבים רישות של מוצרים הוא "גימיק" נחמד, אבל הוא לא באמת שימושי ויעיל. אחת הדוגמאות המפורסמות לכך היא "המקרר החכם". שנים כבר מספרים לנו על כך שמקררים יהיו מחוברים לאינטרנט ובכך יאפשרו להזמין פריטים שאזלו ישירות מהמקרר ואף לעשות זאת בעצמם. ואכן היו מספר יצרני מקררים מובילים שהחלו לשווק מקררים עם חיבור לאינטרנט, אבל זה לא תפס וכל הניסיונות נכשלו. מסתבר שרוב הלקוחות, אם הם כבר מבצעים הזמנה באינטרנט, הם לא רוצים לעשות זאת בזמן שהם עומדים ליד המקרר, אלא בנוחות של ישיבה ליד המחשב. לכן חשוב מאוד להבין איזו תועלת באמת תנבע למשתמשים מהיכולת לתקשר עם החפץ אותו אנחנו מייצרים. דוגמה מאוד מוצלחת היא חברת Nest, המייצרת תרמוסטט לחימום או קירור מרכזי עם חיבור לאינטרנט, הניתן לשליטה דרך אפליקציה בסמארטפון. מסתבר שהיכולת לתכנת את התרמוסטט ולשלוט בו מרחוק מאוד מועילה לאנשים רבים. החברה הצליחה למכור מיליוני יחידות בתקופה קצרה מאוד ולאחרונה אף נודע כי גוגל עומדת לרכוש אותה ב-3.2$ מיליארד.

אתגר נוסף ברישות מוצרים הוא התגברות על התהום השיווקי. כל מוצר אשר מצריך שינוי התנהגותי אצל הלקוחות נתקל באיזשהו מחסום בפני אימוצו. לעיתים התהום השיווקית היא רחבה וקשה לחצייה ולעיתים היא צרה וקלה לחצייה. רוחב התהום תלוי במידת השינוי שהחידוש מצריך ועוצמת הצורך לפתרון שהחידוש מציע. מוצר אשר משלב בתוכו טכנולוגיית רישות בהכרח יצריך איזשהו שינוי התנהגותי אצל הצרכנים. לדוגמה אני קניתי מתג לדוד המים החמים שלי, אשר מחובר לרשת ומאפשר הדלקה וכיבוי דרך הסמארטפון וכמובן אפשרות לקבוע מועדים להדלקה וכיבוי אוטומטיים. במקרה הזה, התהום היא יחסית צרה, כי יש לי כבר ניסיון בתפעול אפליקציות בסמארטפון והאפליקציה עצמה היא קלה לשימוש ואינטואיטיבית. אבל בכל קיים חסם מסוים לאנשים לאמץ חידוש מסוג זה, ולכן עדיין יש צורך לחצות תהום, במיוחד אצל אנשים שחוששים מטכנולוגיה.

הדרך לחצות את התהום היא בדרך כלל לבחור פלח שוק ממוקד ולהפעיל את כל מאמצי השיווק מולו. עם המן, ניתן להתרחב לפלחי שוק נוספים ולהגדיל את הביקוש בקרב כלל האוכלוסיה. הקושי הוא לבחור את פלח השוק הנכון, שבו יהיה קל ביותר לחצות את התהום

גיא פרי מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041 href="mailto:guy@mitzuv.comguy@mitzuv.com">">guy@mitzuv.com www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב